Pengenalan :-
Teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) semakin memain
peranan penting dalam kehidupan kita sehari-hari. Melalui ICT, dunia
seolah-olah berada dalam satu ruang lingkup yang amat sempit kerana ia
mudah dicapai dan diteroka. Dalam sistem pendidikan, ICT dikatakan
mampu menyelesaikan masalah pengajaran dan pembelajaran secara berkesan.
Bagi pengajaran pembelajaran kanak-kanak di prasekolah, ICT
perlu diintegrasikan supaya proses pengajaran dapat berjalan dengan
berkesan, menarik, mencabar dan interaktif. Kajian Clements (1987)
serta Hough dan Ellis (1997) mendapati ICT boleh membantu kanak-kanak
menghasilkan sesuatu yang kreatif.
TEKNOLOGI MAKLUMAT &
KOMUNIKASI
Teknologi Maklumat Penggunaan teknologi moden /elektronik
seperti komputer, rakaman audio, video dan cakra padat (CD) bagi
menyimpan, menyusun, menukar dan mencipta maklumat Teknologi Komunikasi
Penggunaan teknologi bagi menyebar dan menyampai maklumat melalui
alat perhubungan modern seperti audio, satelit, internet, video
conferencing, CD, multimedia. ICT perlu diintegrasikan dalam
berbagai komponen, penggabungjalinan dengan bahan, persekitaran yang
bersesesuaian dengan kebolehan, minat dan gaya pembelajaran kanak-kanak.
Matlamat ICT Mentransformasikan masyarakat Malaysia kepada masyarakat bermaklumat. Peranti tambahan seperti CD Rom interaktif, teknologi video dan
digital dapat menyediakan persekitaran media yang serba boleh untuk
keperluan guru dan kanak-kanak. Ng Wai Kong, 1999 . Komputer
dapat mengubah kaedah pembelajaran tradisional yang memerlukan guru
memberi arahan kepada pendekatan hands-on dan menggunakan sepenuhnya
sifat inkuari yang ada dalam diri kanak-kanak. Bill Gates, 1999
Apa dia ICT? Information & Communication
Technology Teknologi
Maklumat dan Komunikasi Suatu sistem bagi memudahkan manusia
memenuhi keperluannya. Data yang tersusun. Proses saling menghantar dan
menerima maklumat. Apa dia ICT? Manusia Alat Tatacara Sumber
SISTEM Hard Technology Soft Technology. Apa dia ICT? Komputer
Teknologi Maklumat Teknologi Maklumat & Komunikasi. Alat P&P
Kurikulum PPBK Multimedia Internet Prasekolah ICT Dalam Pendidika.
TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI
Teknologi Maklumat Penggunaan
teknologi moden /elektronik seperti komputer, rakaman audio, video dan
cakra padat (CD) bagi menyimpan, menyusun, menukar dan mencipta
maklumat Teknologi Komunikasi Penggunaan teknologi bagi menyebar dan
menyampai maklumat melalui alat perhubungan modern seperti audio,
satelit, internet, video conferencing, CD, multimedia. Penggunaan ICT dalam P&P bermaksud menggunakan ICT secara
terancang , bersesuaian , dan berfikrah untuk meningkatkan
kecekapan proses dan keberkesanan P&P Konsep penggunaan ICT dalam
P&P. ICT untuk pembelajaran tutoran ICT untuk
pembelajaran penerokaan ICT sebagai aplikasi ICT sebagai pemudah
komunikasi Adapted from Barbara Means classifications of technology use
in learning, 1994 Pendekatan penggunaan ICT dalam P&P Kategori
pengintegrasian ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran
ICT
dikatakan untuk pembelajaran tutorial apabila diguna untuk menyampai
kandungan pelajaran berdasarkan urutan yang telah ditetapkan.
Pembelajaran tutoran ini merangkumi: Pembelajaran ekspositori –
penjelasan terperinci Demonstrasi sesuatu fenomena yang ditunjukkan dan
dikawal urutan babaknya oleh sistem, Latihan atau latihtubi yang
disampai dan dikawal oleh sistem ICT untuk Tutoran Penggunaan ICT untuk pembelajaran penerokaan berlaku apabila ICT
digunakan sebagai medium untuk: mencari dan mengakses maklumat daripada
CD-ROM, Internet, gerbang maklumat dll. mengalami, mempelajari dan
mengkaji sesuatu fenomena secara simulasi melihat demontrasi sesuatu
kejadian yang urutan babaknya boleh dikawal oleh murid ICT untuk
Penerokaan.
ICT dikatakan diguna sebagai alat aplikasi
apabila membantu murid melaksanakan tugasan pembelajaran, bukan sebagai
mekanisma penyaluran maklumat p&p . ICT sebagai Aplikasi ICT dikatakan sebagai alat pemudah komunikasi apabila diguna untuk
memboleh murid dan guru daripada lokasi yang berbeza menghantar,
menerima dan berkongsi maklumat yang pelbagai bentuk. ICT sebagai
Pemudah Komunikasi. Di mana kita? Prinsip penggunaan ICT
ialah supaya pembelajaran yang optimum berlaku. terancang , sesuai dan
berfikrah Bergantung kepada infrastuktur , perkakasan dan
perisian yang ada.
KENAPA PENDEKATAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
DAN KOMUNIKASI ?
Pendekatan ini digunakan untuk: Membantu proses
pengajaran dan pembelajaran; Memperolehi maklumat; Berinteraksi dengan
bahan untuk belajar sendiri dan bersama rakan sebaya; dan Memperkayakan
pengalaman pembelajaran ~Petikan drp Kurikulum Prasekolah Kebangsaan
CIRI CIRI KANAK KANAK PRASEKOLAH
Kanak-kanak 2-6 tahun peringkat pra
operasi masih mengunakan deria (penglihatan dan pendengaran-audio
visual) untuk mengumpul dan membina maklumat Bergantung kepada
tanggapan serta merta kanak kanak (immediate perception) Pengetahuan
kanak- kanak boleh dibina melalui interaksi dengan persekitaran atau
bahan Mengetahui apa yang betul dan apa yang salah dengan cara mudah
PERKEMBANGAN OTAK KANAK KANAK PRASEKOLAH
Otak kiri khusus dalam
resepsi (penerimaan) - pendengaran, dalam bahasa bercakap dan membaca
dan mengira Otak kanan khusus dalam persepsi dan interpretasi
(tanggapan & terjemahan) Umur 5 tahun otak kiri dan kanan sudah ada
kordinasi Kedua otak perlu dirangsang melalui pelbagai aktiviti dan
ICT boleh membantu nya. Manfaat penggunaan ICT dalam
P&P Meningkatkan kefahaman terhadap pelajaran Memberi peluang
pembelajaran yang sama Meningkatkan motivasi Membolehkan pembelajaran
kendiri Mengakses maklumat yang sukar diperolehi Mewujudkan suasana
pembelajaran seronok dan mencabar Melaksanakan eksperimen yang mahal,
mustahil dan bahaya Meningkatkan kreativiti dan imaginasi Pembelajaran
berkesan dengan bimbingan minimum Meningkatkan kemahiran ICT
KELEBIHAN ICT DALAM PENGAJARAN PEMBELAJARAN.
1. Ianya amat menarik
kerana bercorak interaktif.
2. Penilaian dapat dilakukan selepas
sesuatu aktiviti selesai dijalankan.
3. Bahan dapat digunakan
berulangkali.
4. Bahan boleh digunakan di mana kaedah tradisional tidak
dapat dijalankan.
5. Dapat menggunakan pelbagai media seperti grafik,
bunyi, audio dan video.
KEBAIKAN MENGUNAKAN ICT
Penyertaan
aktif oleh kanak kanak Mengikut kadar kebolehan sendiri Pengulangan
kerja memberi pengukuhan Berkerjasama - pembelajaran koperatif Meneroka
–dibidang baru Pengalaman konkerit – deria Interaktif – antara
komputer & kanak kanak Latih tubi – tanpa jemu oleh komputer
KEBAIKAN MENGUNAKAN ICT DENGAN STAIL BELAJAR KANAK-KANAK
Latih
tubi-untuk meningkat kemahiran Latihan tutorial – untuk pemulihan
Memberi simulasi keadaan tertentu Merasai suasana sebenar
(gambar/grafik) Guna untuk tujuan khusus: Membetul perkataan Menyemak
ejaan jawapan.
Kelebihan ICT Dalam P&P:
1. Pembelajaran
berpusatkan kanak-kanak – penerokaan dan penemuan.
2. Membawa sikap
positif – mereka ada peluang luas dalam aktiviti pembelajaran berbanding
tradisional.
3. Kanak-kanak dapat menimba ilmu dengan
contoh praktikal.
4.ICT menyediakan kaedah dengan penekanan kepada
penciptaan dan penerokaan secara aktif. Kanak-kanak mencari bukan
menerima secara satu hala.
5.Ia menarik kerana bercorak
interaktif.
6.Penilaian dapat dilakukan selepas aktiviti selesai.
7.Bahan dapat digunakan berulangkali .
Do you understand there's a 12 word phrase you can say to your crush... that will trigger deep emotions of love and impulsive attractiveness for you deep inside his chest?
ReplyDeleteBecause deep inside these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's impulse to love, adore and guard you with all his heart...
====> 12 Words That Fuel A Man's Love Response
This impulse is so hardwired into a man's brain that it will drive him to work better than before to take care of you.
Matter of fact, triggering this all-powerful impulse is so binding to getting the best possible relationship with your man that the instance you send your man a "Secret Signal"...
...You will immediately notice him expose his heart and soul for you in such a way he haven't expressed before and he'll perceive you as the only woman in the galaxy who has ever truly appealed to him.